چرا کالیبراسیون برای سنسور ها و تجهیزات اندازه گیری اهمیت دارد ؟ کالیبراسیون سنسور چیست؟

برای مشاهده و خرید انواع سنسور با مراجعه به فروشگاه برق و صنعت بین‌الملل (الکتروملل) می توانید با استفاده از فیلتر ها سنسور مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

 

زمانی که مهندسان کارخانه های فرآیند مدرنی طرحی میکنند، سنسور های را برای اندازه گیری متغییر های مهمی مانند Flow، سطح، فشار و دما تعبیه میکنند. این اندازه گیری ها برای کمک به سیستم کنترل فرآیند در تنظیم کردن شیر ها، پمپ ها و سایر محرک ها در کارخانه استفاده می شوند تا این پارامتر ها را در مقادیر مناسب حفظ کنند تا از ایمنی اطمینان داشته باشند. بنابراین چگونه از عملکرد دقیق سنسور ها در اندازه گیری صحیح پارامتر ها و انتقال آنها به سیستم کنترل اطمینان حاصل می شود؟

کالیبراسیون سنسور چیست؟

کالیبراسیون سنسور تنظیم یا مجموعه ای از تنظیمات است که بر روی سنسور یا دستگاه انجام می شود تا عملکرد آن دستگاه یا سنسور تا حد امکان دقیق یا بدون خطا باشد. به زبان ساده، به تفاوت ” مقدار واقعی پارامتر ” و ” مقدار اندازه گیری شده ” توسط سنسور ” خطا ” می گویند. خطا در اندازه گیری سنسور می تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود، در وهله ی اول، دستگاه و ابزار ها ممکن است مرجع صفر مناسبی نداشته باشند ( به اصطلاح نقطه ی صفر واقعی ندارند )، سنسور های مدرن و تراسنمیتر ها دستگاه های الکترونیکی هستند بنابراین ولتاژ مرجع یا سیگنال ممکن است به علت دما، فشار یا تغییر در شرایط محیطی به مرور زمان دچار خطا شوند.

در وهله ی دوم، محدوده ی سنسور ممکن است به علت همان دلایلی که گفتیم تغییر کند یا حتی ممکن است دامنه عملکرد فرآیند تغییر کرده باشد، عمل کند اما به عنوان مثال، ممکن است فرآیندی در حال حاضر در محدوده ی ۰ تا ۲۰۰ PSI تغییرات در عملکرد ممکن است تا باعث شود تا در محدوده ی ۰ تا ۵۰۰ PSI عمل کند.

سوم، خطا در اندازه گیری سنسور ممکن است به دلیل سایش مکانیکی یا آسیب رخ دهد. معمولا این نوع خطا نیازمند تعمیر یا تعویض دستگاه می باشد.

خطا ها مطلوب نیستند زیرا سیستم کنترل داده های دقیقی برای کنترل فرآیند همچون تنظیم خروجی شیر کنترل و یا تنظیم سرعت پمپ تغذیه نخواهد داشت. اگر کالیبراسیون از شرایط فرآیند دقیق خیلی دور باشد، ایمنی فرآیند ممکن است به خطر بیفتد.

 

امیدواریم این فیلم برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *