سنسور نوری فوتک سری F عموما دارای سه دسته می باشند: FR( سنسور نوری یکطرفه)، FG( سنسور نوری آیینه ای) و FT(سنسور نوری رو در رو).

این مقاله به منظور آشنایی بیشتر با سنسور نوری فوتک سری F می باشد. برای مشاهده و خرید انواع محصولات سنسور نوری با مراجعه به فروشگاه الکتروملل می توانید با استفاده از فیلتر ها محصول مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

سنسور نوری فوتک سری F به سه دسته مطابق زیر تقسیم بندی می شوند:

چشم نوری یک طرفه(Diffuse Photoelectric Sensor)

در این نوع سنسور ها عموما عملکرد آنها بدین گونه است که نور را ارسال می کنند و در درون خود به واسطه ی گیرنده ای که دارند حضور و یا عدم حضور جسم را شناسایی می کنند. فاصله دید در این دسته از چشم نوری از چند میلی متر تا حدود ۲ متر با توجه به مدل متغیر می باشد.

سنسور نوری فوتک یک طرفه
چشم نوری یک طرفه(Diffuse Photoelectric Sensor)

چشم نوری آینه ای (retroreflective Photoelectric Sensor)

چشم های نوری آیینه ای همانند چشم های یک طرفه، فرستنده و گیرنده نور در یک دستگاه قراردارند اما تفاوت در این است که نور به واسطه برخورد با آینه مخصوص بازتاب پیدا کرده و دوباره به گیرنده نوری بازمی گردد. با استفاده از این آینه منشوری، نه تنها دقت سنسور افزایش میابد بلکه فاصله دید تا حدود ۵ متر افزایش خواد داشت. عملکرد این نوع سنسور بدین صورت است که امواج نوری از فرستنده تابیده می شوند. این امواج پس از برخورد به آینه با زاویه ۹۰ درجه نسبت به امواج برخورد کننده به آینه به سمت گیرنده برمی گردند. اگر جسمی بین سنسور و آینه قرار داشته باشد مانع بازگشت نور به گیرنده می شود و سنسور وجود جسم را تشخیص خواهد داد.

چشم نوری آینه ای
چشم نوری آینه ای (retroreflective Photoelectric Sensor)

سنسور نوری فوتک دو طرفه (Through-Beam Photoelectric Sensor)

در سنسور نوری فوتک دو طرفه فرستنده و گیرنده نور در دو دستگاه جداگانه نصب شده اند. فرستنده و گیرنده رور به روی هم قرار گرفته و وجود یا عدم وجود جسم را تشخیص می دهند.فاصله دید سنسورهای نوری دو طرفه به چندین کیلومتر هم میرسد. از این نوع چشمها برای حفاظت مناطق نظامی یا زمینهای بایر استفاده میشود.
سنسور الکترونیکی نیز مانند سنسور القایی و دیگر سنسورها دارای ویژگی هایی خاص هستند که در صنعت بسته به کاربردهای آنها می توان از آنها استفاده نمود. سنسور نوری انواع دیگری هم دارد که در زیر چند مورد توضیح داده می شود.

سنسور نوری فوتک دو طرفه
چشم نوری دو طرفه (Through-Beam Photoelectric Sensor)

ویژگی های سنسور نوری فوتک سری F

  • حفاظت در برابر اتصال کوتاه و پلاریته معکوس
  • داشتن عمر طولانی
  • مقاوم در برابر شرایط بد جوی و مواد خورنده
  • دارای سیم ضد روغن
  • شکل ظاهری ساده و کارآمد
ویژگی های سنسور نوری فوتک سری F
ویژگی های سنسور نوری فوتک سری F

معرفی سنسور فتوالکتریک FOTEK FR-2MX

سنسور فتوالکتریک FOTEK FR-2MX، سنسور نوری یکطرفه است که قدرت تشخیص آن تا فاصله دومتری می باشد. داخل بسته بندی این محصول پایه و پیچ برای نصب سریع و آسان در محل مورد نظر موجود است. همچنین توسط پیچ گوشتی پلاستیکی موجود در بسته بندی می توانید فاصله دید سنسور را از صفر تا ۹ درجه تنظیم کنید. بنابراین فاصله دید سنسور از ۱۵ تا ۲۵۰ سانتی متر قابل تنظیم می باشد.

برای جزییات بیشتر در مورد خروجی و نصب این سنسور فیلم زیر را ببینید:

معرفی سنسور نوری فوتک سریF

 موارد کاربرد سنسور فوتوالکتریک

فهرست کامل برنامه‌های کاربردی برای سنسورهای فوتوالکتریک “Photoelectric sensor” بیش از حد طولانی است که نمی‌توان آن را در یک مقاله گنجاند، بنابراین در اینجا هفت نمونه مناسب را ذکر کی کنیم.

  • بررسی اشیاء در خطوط تولید یا نوار نقاله: سنسورهای فوتوالکتریک می توانند اندازه اقلام را تشخیص دهند تا هر گونه خطا را تشخیص دهند، یا به سادگی عدم وجود آنها را تشخیص دهند، و همچنین مشکلاتی مانند درپوش های نامناسب روی بطری ها را تشخیص دهند. آنها به طور گسترده در صنایع غذایی و دارویی و در کارخانه های بسته بندی استفاده می شوند.
  • شمارش اشیاء کوچک: در برخی از محیط‌های تولید، اقلام کوچک از یک تسمه نقاله ارتعاشی به داخل یک سیستم بسته‌بندی یا کیسه می‌افتند و یک سنسور فوتوالکتریک می‌تواند آنها را شمارش کند.
  • تشخیص رنگ ها: با اسکن مستقل در نور قرمز، سبز و آبی، با کاربرد در فرآیندهای متعدد در بخش های چاپ و بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت بازتاب یا جذب نور توسط یک جسم به طول موج نور ساطع شده و رنگ جسم بستگی دارد. از این ویژگی می توان برای تشخیص رنگ ها استفاده کرد.
  • نظارت بر مناطق بزرگتر برای اشیاء با شبکه های نور: به جای استفاده از حسگرهای متعدد، یک شبکه نوری از پرتوهای موازی نور برای پوشش یک ناحیه دو بعدی استفاده می کند.
  • اندازه‌گیری فاصله: با چندین سنسور، فرآیند مثلث‌سازی پرتوهای لیزر منعکس‌شده را مقایسه می‌کند و می‌تواند برای تعیین دقیق موقعیت و فاصله، به عنوان مثال، برای بررسی مکان سیستم‌های تولید، یا در برنامه‌های حمل و نقل خودکار استفاده شود.
  • تدارکات و جابجایی مواد: انبارهای خودکار با جمع کننده های رباتیک یا کامیون ها برای عملکرد مؤثر و ایمن به تشخیص موقعیت و اشیا متکی هستند.
  • درب‌های اتوماتیک: در ساختمان‌ها یا حمل‌ونقل عمومی، سنسورهای فوتوالکتریک زمانی را تشخیص می‌دهند که کسی در کنار در ایستاده است.
 موارد کاربرد سنسور فوتوالکتریک
موارد کاربرد سنسور فوتوالکتریک

برای آشنایی بیشتر با انواع سنسور های نوری (فتوالکتریک) لطفا مقاله زیر را مطالعه کنید:

انواع سنسور های نوری (فتوالکتریک)

سنسور نوری

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

دیدگاه در رابطه با “معرفی سنسور نوری فوتک سریF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *