در این ویدیو، قصد داریم تا سنسور آیینه ای را بررسی کنیم. بر خلاف سنسور های دو طرفه که در آن فرستنده و گیرنده جدا از هم هستند، در سنسور آیینه ای، فرستنده و گیرنده در یک مکان قرار دارند.

برای مشاهده و خرید انواع سنسور فتوالکتریک با مراجعه به فروشگاه برق و صنعت بین‌الملل (الکتروملل) می توانید با استفاده از فیلتر ها سنسور نوری مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

 

سنسور آینه ای با نور پلاریزه چگونه عملکردی دارد؟

نور ساطع می شود و از ناحیه ی تشخیص عبور می کند و با برخورد به آیینه بازتاب می شود، سپس گیرنده نور برگشتی را تشخیص می دهد، هنگامی که نور ارسالی شکسته شود سنسور وجود جسمی را تشخیص می دهد، چیزی که سنسور آیینه ای را منحصر به فرد می کند این است که این سنسور ها همیشه موج ها را مستقیما به سمت منبع بازتاب می کنند. این امر هم ترازی را آسان می کند زیرا نیازی نیست تا سنسور عمود بر رفلکتور ( آینه ) باشد.

اگر شی براقی عبور کند و پرتو سنسور را به سمت سنسور منعکس کند چه اتفاقی می افتد؟

سنسور آیینه ای استاندارد نمی تواند جسم را تشخیص دهد اما سنسور آیینه ای قطبی می تواند تفاوت را تشخیص دهد. نور غیر قطبی عادی در چندین صفحه نوسان یا حرکت می کند که یکنواخت و قابل پیش بینی نیست. برای ایجاد نور قطبی خطی، حرکت میدان الکتریکی و مغناطیسی می بایست عمود بر هم باشند. همانگونه که میبینید، موج نور اکنون در یک صفحه خطی در حال نوسان است، بنابراین به صورت خطی – قطبی می باشد.

اگر سنسور نور قطبی – خطی را که در یک صفحه ی عمودی در حال نوسان هستند را ساطع کند، آن نور از ناحیه ی تشخیص عبور می کند و از آیینه ( بازتاب کننده ) بر می گردد. وقتی این اتفاق می افتاد قطب نور ۹۰ درجه می چرخد، موج نور ما که عمودی بود، به حالت افقی برگشته و به سمت گیرنده باز می گردد.

گیرنده سنسور آموزش دیده تا به دنبال نور قطبی ای باشد که ۹۰ درجه نسبت به زمانی که ساطع شد ( فرستاده شد ) تغییر کرده است. وقتی این اتفاق می‌افتد سنسور می داند که هیچ جسمی در محدوده تشخیص وجود ندارد، بنابراین چگونه می تواند تشخیص دهد که یک شی براق وارد محدوده تشخیص سنسور شده است؟

زمانی که نور قطبی از یک سطح بازتاب کننده به جز آیینه بازتاب می شود، جهت قطب اش تغییر نمی کند. نور قطبی – عمودی در همان جهت به سمت گیرنده باز می گردد و برای گیرنده غیر قابل رویت خواهد بود زیرا سنسور فقط به دنبال نور قطبی – افقی می باشد. تنها شی بازتابنده ای که می تواند باعث ایجاد خطا در سنسور شود، آیینه دیگری است.

سنسور آیینه ای استاندارد S1oo تا ۷ متر برد دارد و همچنین مدل های قطبی کوتاه برد و دور برد که به علت از دست دادن نور فیلتر های قطبی، برد حداکثری از ۳ تا ۵.۵ متر دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سنسور های نوری به مقاله زیر مراجعه کنید:

سنسور نوری

امیدواریم این فیلم برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *