کلمه Proximity یا Vicinity به معنی مجاورت یا نزدیکی می باشد و  عبارت Proximity Sensor به معنی سنسور بدون تماس می باشد. پراکسیمیتی سنسور یک سنسور هوشمند است که می تواند وجود اشیاء را در مجاورت خود بدون هیچ گونه تماس فیزیکی واقعی تشخیص دهد. سنسورهای مجاورتی که اغلب در سیستم‌های هشدار برخورد و جلوگیری از برخورد استفاده می‌شوند، توانایی تشخیص حضور هدف در یک برد تعریف‌شده را دارند. یک سنسور مجاورتی ممکن است از صدا، نور، تابش مادون قرمز (IR) یا میدان های الکترومغناطیسی برای تشخیص یک هدف استفاده کند.

 

موارد کاربرد سنسور مجاورتی
موارد کاربرد پراکسیمیتی سنسور

بر اساس استاندارد IEC 60947-5-2 که به تعریف و دسته بندی سنسورهای مجاورتی پرداخته، بر اساس نحوه کار می توان سنسورهای مجاورتی را به ۵ دسته تقسیم کرد. سنسور القایی، سنسور خازنی، سنسور مغناطیسی، سنسور نوری و سنسور التراسونیک تقسیم بندی می شوند.

  • سنسور القایی: یک میدان مغناطیسی AC توسط بوبین سنسور ایجاد می شود. در صورتی که فلزی در میدان دید این میدان مغناطیسی قرار گیرد باعث ایجاد یک جریان گردابی در فلز می گردد که این جریان گردابی باعث کاهش شدت میدان مغناطیسی سنسور میگردد. این کاهش توسط سنسور حس شده و فرمان میدهد.
  • سنسور خازنی: عملکرد آن شبیه یک خازن است.
  • سنسور مغناطیسی: میدان مغناطیسی را تشخیص می دهد.
  • سنسور نوری: بر اساس رفت و برگشت نور کار می کند.
  • سنسور التراسونیک: بر اساس رفت و برگشت صوت کار می کند.
انواع سنسور مجاورتی
انواع سنسور مجاورتی

 

این مقاله صرفا جهت افزایش اطلاعات در زمینه پراکسیمیتی سنسور می باشد، برای اطلاع از قیمت و خرید محصول با مراجعه به فروشگاه الکتروملل می‌توانید با فیلترهای هوشمند کالای مورد نظر خود را بر اساس ویژگی‌های دلخواه انتخاب کنید و از راهنمایی مشاوران متخصص در این زمینه استفاده کنید.

پراکسیمیتی سنسور معمولاً در کاربردهای صنعتی و روباتیک مصرفی استفاده می شوند. آنها همچنین در وسایل نقلیه برای تشخیص نزدیکی فیزیکی سایر وسایل نقلیه و همچنین برای عملکردهای کمک پارکینگ استفاده می شوند.

معرفی انواع پراکسیمیتی سنسور

پراکسیمیتی سنسور انواع مختلفی دارند و از روش های مختلفی برای سنجش استفاده می کنند. به عنوان مثال، سنسور های خازنی و فوتوالکتریک بیشتر برای اهداف پلاستیکی، چوبی، فلزی، شیشه و همه نوع مواد مناسب هستند، در حالی که سنسور های القایی فقط می توانند اهداف فلزی را شناسایی کنند. سه نوع رایج‌ترین سنسور مجاورتی که امروزه در صنعت استفاده می‌شوند، خازنی، اولتراسونیک و القایی هستند. حسگرهای خازنی بر تغییرات میدان الکتریکی اطراف سنسور حساس هستند. سنسور های اولتراسونیک بر امواج صوتی تکیه می کنند که توسط اجسام در محدوده سنسور بازتاب یا جذب می شوند. سنسورهای القایی بر تغییرات میدان مغناطیسی اطراف سنسور حساس هستند.
معرفی انواع پراکسیمیتی سنسور
معرفی انواع پراکسیمیتی سنسور

ویژگی های پراکسیمیتی سنسور

  • سنسور های مجاورت تقریباً تحت تأثیر رنگ سطح اجسام قرار نمی گیرند زیرا عمدتاً تغییرات فیزیکی را تشخیص می دهند.
  • سنسورهای مجاورتی بدون تماس امکان تشخیص را بدون دست زدن به جسم فراهم می‌کند و دقت کافی را دارند. همین مسئله باعث افزایش عمر مفید و ضریب اطمینان سنسورهای مجاورتی نسبت به دیگر سنسورها می شود.
  • این سنسور ها در شرایط مرطوب و در محدوده دمایی وسیع قابل استفاده می باشند. 
  • قیمت های بسیار مناسب و مقرون به صرفه (مثلا ارزان تر از سنسورهای نوری)
  • دقیق بودن سنسور حتی در محیط های بسیار سخت و خشن (مثلا در محیط های نفتی یا محیط های صحرایی و فضای آزاد)
  • سنسور های مجاورتی در تلفن‌هی همراه نیز قابل استفاده هستند، چه دستگاه‌های Android یا IOS . این مورد از فناوری IR پیروی میکند که مطابق با استفاده شما، نمایشگر را روشن و خاموش می کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک تماس تلفنی داشته باشید، صفحه نمایش شما را خاموش می کند، تا هنگام قرار دادن صفحه نمایش تلفن همراه در نزدیکی گونه هایتان، به طور تصادفی گزینه ای از آن را فعال نکنید!
  • از آنجایی که یک حسگر مجاورتی از خروجی های نیمه هادی استفاده می کند، هیچ قسمت متحرک وابسته به چرخه عملیاتی وجود ندارد. بنابراین، عمر مفید آن در مقایسه با سنسور های دیگر بیشتر است.

پراکسیمیتی سنسور کجا استفاده می شوند؟

سنسور های مجاورت به طور گسترده در کاربردهای صنعتی و تولیدی، به ویژه برای کاربرد های ایمنی و مدیریت موجودی استفاده می شوند. به عنوان مثال، در یک خط تولید خودکار، برای تشخیص اشیاء، موقعیت یابی، بازرسی و شمارش استفاده می شود. همچنین برای تشخیص قطعه در یک سیستم نقاله صنعتی استفاده می شود و یا در هواپیما داخل سیستم هشدار نزدیکی به زمین برای ایمنی بیشتر  مورد کاربرد واقع می شوند.

سنسور های مجاورتی را می توان در دستگاه های مصرف کننده نیز یافت. در گوشی‌ های هوشمند، از سنسور های مجاورتی برای تشخیص اینکه آیا کاربر گوشی خود را نزدیک صورت خود نگه داشته است، استفاده می‌شود. آنها همچنین به عنوان سوئیچ لمسی خازنی در محصولات الکترونیکی مصرفی استفاده می شوند.

سایر موارد کاربرد:

  • سیستم های نظامی ضد حملات موشکی
  • اندازه گیری میزان چرخش شفت در موتورهای دوار
  • کاربرد در وسایل نقلیه برای تشخیص فاصله از دیگر خودروها و اجسام و قابلیت استفاده در سیستم پارک خودکار
  • شیرهای اتوماتیک (Automatic faucets)
  • ماشین های کارواش
  • استفاده از سنسور مجاورتی تنظیم شده در محدوده های کوتاه، به جای سوئیچ لمسی
موارد کاربرد سنسورهای مجاورتی
پراکسیمیتی سوئیچ کجا استفاده می شوند؟

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد سنسور القایی به لینک های زیر مراجعه کنید:

مشخصات سنسور القایی و بررسی ویژگی های ظاهری آن

سنسور القایی چیست و چگونه کار می‌کند؟

امیدواریم مقاله پراکسیمیتی سنسور برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

دیدگاه در رابطه با “پراکسیمیتی سنسور چیست؟

  1. محسن عطائی گفت:

    سلام من محسن عطائی هستم،
    ایمیل هم مشکلی نیست،
    از مطالبتون خیلی مورد استفاده من بود،
    از وسایل الکترونیکی خیلی خوشم میاد مخصوصاً سنسورها و حتی موبایل،
    مطالبتون خیلی زیاد بود همه رو نخوندم ویدیو رو دیدم،،
    به امیدی که بازم شانسی همدیگرو ببینیم… و من استفاده کنم (مخصوصا این) …
    و سنسورهای بیشتری رو تعریف کنید. .
    مچکرم
    ممنون
    خداحافظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *