سنسور القایی چیست؟ این سنسور حساس به فلز از ۴ بخش تشکیل شده است. بخش‌های تشکیل دهنده سنسور القایی شامل هسته، اسیلاتور، اشمیت تریگر و خروجی می‌شود. این قسمت‌ها در تمام سنسورها اعم از سنسور القایی شیلد و غیر شیلد مشترک است و فقط نوع قرارگیری هسته درون آن، تغییراتی را در ویژگی های سنسور به وجود می‌آورد.

 

این مقاله به منظور آشنایی بیشتر با سنسور القایی می باشد. برای مشاهده و خرید انواع محصولات سنسور القایی با مراجعه به فروشگاه الکتروملل می توانید با استفاده از فیلتر ها محصول مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

اجزای تشکیل دهنده سنسور القایی
اجزای تشکیل دهنده سنسور القایی

سنسور القایی با چه نام‌هایی شناخته می‌شود؟

معمولا سنسور القایی با نام‌هایی مانند سنسور حساس به فلز، سنسور القایی مجاورتی یا سنسور الکترومغناطیسی نیز شناخته می‌شوند. برای اصطلاح حساس به فلز یا مجاورتی بودن که نیاز به توضیح نیست و کاملا واضح است که این نام‌ها از کجا نشات می‌گیرد. علت نامگذاری سنسور الکترومغناطیسی وجود یک میدان مغناطیسی در سر سنسور می‌باشد. با قرار گرفتن جسم فلزی در این میدان مغناطیسی عمل سنس (تشخیص) صورت می‌گیرد و خروجی سنسور الکترومغناطیسی فعال می‌شود.

مشخصات بر اساس نوع نصب

هنگامی که هسته سنسور الکترومغناطیسی در داخل بدنه فلزی سنسور قرار بگیرد، میدان مغناطیسی اطراف آن فقط اجسامی که روبروی آن باشند، تشخیص می‌دهد. در حالی که اگر این هسته در بیرون از بدنه و زیر یک پوشش برجسته باشد، هم اجسام روبرو و هم فلزاتی که در مجاورت سنسور القایی قرار بگیرند می‌تواند تشخیص دهد.

سنسور القایی غیر شیلد (سر بلند)

به سنسورهای القایی که هسته آن در بیرون بدنه قرار گرفته غیر شیلد یا سر بلند گفته می‌شود. سنسور القایی غیر شیلد دارای یک برجستگی در بالای آن می‌باشد. به همین دلیل است که می‌تواند علاوه بر فلزاتی که در مقابلش قرار می‌گیرند در برخی نقاط همجوار نیز وجود آنها را تشخیص دهد.

سنسور القایی شیلد (سرتخت)

سنسورهایی که هسته آن در داخل قرار دارد شیلد نامیده می‌شود. سنسور القایی شیلد یا سرتخت فقط نسبت به فلزاتی که در مقابل هسته سنسور و در شعاع میدان مغناطیسی آن قرار می‌گیرد حساس است. سنسورهای شیلد با نام سنسور القایی تمام رزوه و Flushed هم شناخته می‌شوند.

سنسور القایی شیلد و غیر شیلد
سنسور القایی شیلد و غیر شیلد

مشخصات تفاوت‌های سنسور الکترومغناطیسی شیلد و غیر شیلد

در سنسورهای حساس به فلز شیلد (سرتخت) فاصله حساسیت نسبت به سنسورهای غیر شیلد (با قطر یکسان) کمتر است.
سنسور الکترومغناطیسی شیلد را می‌توان در یک مخزن فلزی نیز استفاده کرد و هیچگونه خطایی در خروجی آن رخ نمی‌هد. در صورتی که اگر سنسور القایی غیر شیلد را درون یک محفظه فلزی قرار دهیم احتمال خطا بسیار زیاد است و سنسور عملکرد درستی نخواهد داشت.

البته امروزه برخی کارخانه‌های چینی و آلمانی موفق به ساخت سنسورهایی شده‌اند که با وجود سرتخت بودن می‌توانند فواصل بیشتری را نیز پوشش دهند.

قطر سنسور حساس به فلز

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در ظاهر سنسور و مهمتر از آن عملکرد سنسور حساس به فلز، قطر آن است. بین قطر سنسور الکترومغناطیسی و فاصله حساسیت آن ارتباط مستقیم وجود دارد. با افزایش قطر سنسور القایی فاصله عملکرد آن افزایش می‌یابد و می‌تواند اشیاء فلزی را تا فواصل بیشتری نیز تشخیص دهد.

سنسورهای القایی معمولا در قطرهای ۱۲، ۱۸ و ۳۰ میلی متری ساخته می‌شوند. در ادامه جدولی از رابطه بین قطر سنسورهای حساس به فلز، نوع نصب آنها و فاصله عملکردشان قرار داده‌ایم. این قطرها و فاصله دید ها برای سنسورهای استاندارد است.

جدول قطر و فاصله دید سنسور القایی
جدول قطر و فاصله دید سنسور القایی

یکی از نکات حائز اهمیت در فاصله دید سنسور رابطه آن با فلز دیده شده است. در حالت استاندارد فاصله عملکرد بیان شده مربوط به فلز آهن است. در صورتی که از فلزات دیگر مانند مس، نقره و … استفاده شود، این فاصله دید کاهش می‌یابد. محاسبه فاصله عملکرد سنسور در فلزهای دیگر با ضریبی که به جنس فلز بستگی دارد انجام می‌شود.

انواع سنسور القایی بر اساس شکل ظاهری

تا اینجا هر توضیحی که درباره سنسورهای القایی گفته شد مربوط به سنسور القایی سیلندری (استوانه‌ای) بود. دسته دیگری از سنسورهای الکترومغناطیسی نیز وجود دارند که مکعبی شکل هستند و به آنها سنسور القایی مکعبی گفته می‌شود. این سنسورهای مکعبی دارای سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل می‌باشند.

ظاهر سنسورهای حساس به فلز سیلندری در برندهای مختلف تفاوت زیادی با هم ندارند. اما در مشخصات سنسور القایی مکعبی (از لحاظ ظاهری) تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در سنسورهای مکعبی نیز رابطه مستقیم بین ابعاد سنسور و فاصله حساسیت وجود دارد.

سنسور القایی مکعبی
سنسور القایی مکعبی

برندهای معتبر در ساخت سنسور القایی

از برند های معتبر آسیایی می توان به آتونیکس کره، فوتک تایوان، رسابرد ایران و لانباوو چین اشاره کرد. همچنین برندهای معتبر اروپایی از جمله: IFM, Sick, Balluff و  pepperl fuchs را نام برد.

برای اطلاعات بیشتر به مقالات زیر مراجعه نمایید:

سنسور القایی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کاربرد سنسور القایی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

  1. رضا گفت:

    مشخصات سنسور القایی به خوبی توضیح داده شده بود. مقاله مفیدی بود. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *