ریشه کلمه Sensor  از لغت sens  به معنی احساس گرفته شده است، سنسورها یا حسگرها از مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی هستند که مانند حواس ماشین ها عمل میکنند. سنسور صنعتی ابزاراتی هستند که سیگنال خروجی آن‌ها متناسب با یک کمیت فیزیکی خاص (ورودی) می‌باشد. این سیگنال خروجی می‌تواند دیجیتال یا آنالوگ باشد.  عملکرد سنسور به این صورت است که کمیت های مختلف فیزیکی مانند رطوبت، فشار، دما و… را گرفته و آنها را به صورت کمیت های الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیرپیوسته (دیجیتال) تبدیل میکنند.

این مقاله به منظور آشنایی بیشتر با سنسور صنعتی می باشد. برای مشاهده و خرید انواع محصولات سنسور صنعتی با مراجعه به فروشگاه الکتروملل می توانید با استفاده از فیلتر ها محصول مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

برای ورود به فروشگاه الکتروملل کلیک کنید

شش اتصال پرکاربرد در سنسورهای صنعتی

تنوع سنسور ها و اتصالات آن ها در اصل بسیار زیاد می باشند، دراینجا سعی داریم تا به مهم ترین و پرکاربردترین اتصالات سنسور صنعتی اشاره کنیم، اتصالات پر کاربرد در سنسور ها‌ی صنعتی عبارتند از:

  • اتصال به صورت سیم :

ساده ترین نوع اتصال سنسور، اتصال سیم دار است. سنسور توسط سیم به منبع تغذیه متصل شده و از خروجی آن استفاده می گردد.

  • اتصال نری M12 چهار پینه :

این نوع اتصال فارق از نوع سنسور کاربرد دارد. چهار پین وجود دارد که سنسور توسط آن به منبع تغذیه متصل می شود.

  • اتصال نری M12 (سه پینه و دو پینه) :

این اتصال همانند اتصال چهار پین است، در مواردی ممکن است بنظر برسد که بخش اتصال سنسور به صورت سه پینه می باشد، در صورتی که در اصل همان چهار پینه است و از یکی سیم ها و یا یکی از کانکشن ها استفاده نمی شود، حتی در مواردی سنسور دو سیمه نیز اتصال آن از نوع اتصال نری M12 چهار پینه است اما از دو اتصال آن استفاده نمی شود.

  • اتصال نری M8 سه پینه

اتصال نری M8 سه پینه جز کانکشن های کوچک و پر کاربرد می باشد و دارای سه پین برای اتصال به کابل است.

  • اتصال ترمینالی

این نوع اتصال معمولا برای سنسور های بزرگ کاربرد دارد، برای دسترسی به ترمینال ها باید حتما پیچ های روی سنسور را باز کرد، سپس طبق نقشه می توان ترمینال ها یک تا چهار را متصل نمود.

  • اتصال ولو

این نوع اتصال معمولا در سنسور های پنوماتیکی و هیدرولیکی کاربرد دارد، نکته قابل توجه در این اتصال تفاوت داشتن یکی از چهار پین اتصال با سه تای دیگر آن است، این امر به این دلیل می باشد که پین ها به اشتباه متصل نشوند و دقیقا در جای درست خود قرار بگیرند.

در فیلم زیر به طور کامل انواع سنسور صنعتی و انواع اتصال آن ها نمایش داده شده است، لطفا بعد از مطالعه کامل مقاله فیلم زیر را ببینید:

سنسور صنعتی و انواع آن

با پیشرفت علم و تکنولوژی در سال های اخیر و رشد صنعت، انواع سنسورها نیز پیشرفت فراوانی کرده و بسیار مفیدتر و کارامدتر شده اند به طوری که سنسورها این اجازه را به شخص می‌دهد تا انواع تغییراتی مانند تغییر در طول، موقعیت، ارتفاع، اختلال و نا به سامانی که در سایت‌های تولیدات صنعتی رخ می‌دهد را شناسایی، تجزیه و تحلیل، اندازه گیری و پردازش کند. همچنین نقشی اساسی در پیش بینی و جلوگیری از اتفاقات ناخواسته و متعدد را داشته باشند. سنسورها چشم و گوش یک سیستم کنترلی هستند در واقع عملکرد سنسور ها و قابلیت اتصال آنها به دستگاه های مختلف باعث شده است که سنسور ها جز جدا نشدنی سیستم های کنترل اتوماتیک باشند.

انواع سنسور صنعتی
انواع سنسور صنعتی

انواع سنسورهای مورد استفاده در صنعت 

  1. سنسورها‌ی صنعتی جهت تشخیص دما
  2. سنسورهای صنعتی جهت اندازه گیری فشار
  3. سنسورهای صنعتی جهت اندازه گیری سطح
  4. سنسورهای صنعتی جهت تشخیص موقعیت
  5. سنسورهای صنعتی مجاورتی

سنسورهای اندازه گیری دما

دما یک کمیت فیزیکی است که اندازه گیری و کنترل آن در صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های مختلفی برای اندازه گیری دما وجود دارد. واحدهای اندازه گیری دما به شرح زیر است:

سلسیوس  (°C): متداول ترین یکای اندازه گیری دما می باشد که با °C  نمایش داده می شود. در فشار یک اتمسفر نقطه انجماد آب °۰C ونقطه ی جوش آب °C۱۰۰ است.

کلوین  (K)دمای مطلق برحسب کلوین اندازه گیری می شود. صفر مطلق در کلوین برابر است با -۲۷۳.۱۵ سلسیوس. این دما پایین ترین دمای ممکن است که انرژی جنبشی ملکول ها به صفر می رسد.

فارنهایت  (°F)صفر فارنهایت از قرار دادن حباب دماسنج در مخلوطی از یخ و نشادر (آمونیوم کلرید) بدست می آید و بالاترین نقطه ی  درجه ی فارنهایت، دمای شروع جوش جیوه است. از این مقیایس در کارهای علمی معمولا استفاده نمی شود. نقطه ی انجماد آب در این مقیاس برابر است با ۳۲ و نقطه ی جوش آب برابر است با ۲۱۲ فارنهایت.

به طور کلی سنسورهای اندازه گیری دما به دو دسته ی سنسورهای الکتریکی و سنسورهای مکانیکی دما تقسیم می شوند.

سنسورهای الکتریکی دما

  1. ترموکوپل Thermocouple
  2. اندازه گیری مقاومتی دما RTD
  3. ترمیستور Thermistor
  4. پیرومتر PYROMETER
  5. ICهای اندازه گیری دما

سنسورهای مکانیکی دما

  1. دماسنج جیوه ای و الکلی Liquid-in-glass thermometer
  2. بی متال Bi metal
  3. دماسنج لوله بوردن liquid filled dial thermometer

انواع سنسور صنعتی

سنسورهای اندازه گیری فشار

از این سنسور برای اختلاف فشار بین دو مخزن یا اندازه گیری اختلاف فشار دو طرف یک مانع در مسیر عبور سیال در اندازه گیری جریان سیال (فلو) استفاده می‌شود. و یا برای اندازه گیری اختلاف فشار بالا و پایین یک مخزن در اندازه گیری‌های سطح سیال. فشار نتیجه نیرویی است که به یک واحد از سطح وارد می شود. از آنجایی که فشار کمیت فیزیکی است می‌توان آن را اندازه گرفت. پرشر سنسور فشار را در یکی از این ۵ واحد اندازه گیری می کند : پاسکال، atm,bar, torr,psi. ترانسمیتر فشار می تواند فشارگیج، فشار مطلق و فشار خلا را اندازه گیری کند.

سنسورهای اندازه گیری سطح

در صنعت از انواع مختلفی سنسور کنترل سطح برای شناسایی محصولات استفاده می شود.سنسور های سطح را می توان به دو دسته تقسیم کرد،اندازه گیری نقطه ای سطح و اندازه گیری پیوسته سطح میباشند. سنسور های سنجش سطح نقطه ای “سنسورخازنی“، “نوری”،”رسانایی”،”ویبره”،”یا سنسور سطح چنگال” و “فلوترسوئیچ” هستند. سنسورهای کنترل سطح پیوسته “التراسونیک” و “رادار” یا مایکروویو”هستند.

سنسورهای مجاورتی

سنسور های مجاورتی یک سنسور هوشمند است که می تواند وجود اشیاء را در مجاورت خود بدون هیچ گونه تماس فیزیکی واقعی تشخیص دهد. یک سنسور مجاورتی ممکن است از صدا، نور، تابش مادون قرمز (IR) یا میدان های الکترومغناطیسی برای تشخیص یک هدف استفاده کند.

بیشتر بخوانید : ۷ ویژگی مهم سنسور مجاورتی

خلاصه مطالب

سنسور صنعتی چیست؟

سنسورها یا حسگرها از مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی هستند و کمیت های مختلف فیزیکی مانند رطوبت، فشار، دما و… را گرفته و آنها را به صورت کمیت های الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیرپیوسته (دیجیتال) تبدیل میکنند.

شش اتصال پرکاربرد در سنسورهای صنعتی

اتصال به صورت سیم، اتصال نری M12 چهار پینه، اتصال نری M12 (سه پینه و دو پینه)، اتصال نری M8 سه پینه، اتصال ترمینالی

انواع سنسورهای مورد استفاده در صنعت
  1. سنسورها‌ی صنعتی جهت تشخیص دما
  2. سنسورهای صنعتی جهت اندازه گیری فشار
  3. سنسورهای صنعتی جهت اندازه گیری سطح
  4. سنسورهای صنعتی جهت تشخیص موقعیت
  5. سنسورهای صنعتی مجاورتی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *