سنسور نوری دوطرفه برای تشخیص وجود یا عدم وجود یک جسم در یک منطقه ی خاصی می باشند. این سنسور ها اشیا را از طریق انواع روش های سنجش از جمله نور مرئی یا نور مادون قرمز انجام می دهند و منتظر پاسخ می مانند.

برای مشاهده و خرید انواع سنسور فتوالکتریک با مراجعه به فروشگاه برق و صنعت بین‌الملل (الکتروملل) می توانید با استفاده از فیلتر ها سنسور نوری مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

 

 

سنسور نوری دوطرفه چگونه عملکردی دارد؟

سنسور های پیشرفته فتوالکتریک می توانند رنگ، کنتراست، فاصله و درخشندگی و حتی مساحت و ابعاد را تشخیص دهند اما ما به سنسور های ساده تر جهانی تمرکز خواهیم کرد. این سنسور های کوچک جهانی با سه روش قادر به تشخیص سه هدف اصلی هستند : دیفیوز ، (Through beam) دو طرفه  و آیینه ای ( بازتاب )

علاوه بر این، انواع گوناگونی از این ۳ روش وجود دارد که امکان تشخیص فوکوس ثابت وBackground Supression فراهم میکند. روش دو طرفه همچنین به عنوان حالت رو در رو (Opposed Mode) شناخته می شود و قابل اعتماد ترین روش موجود برای تشخیص اشیا می باشد. همچنین تنها روشی است که در آن فرستنده و گیرنده در یک قسمت قرار ندارند. فرستنده پرتوی نور را ساطع می کند که از یک ناحیه عبور می کند و توسط گیرنده شناسایی می شود، آنها باید دقیق تراز شوند تا به درستی کار کنند.

هر جسمی که مسیر نور را مسدود کند بلافاصله توسط سنسور حس می شود و باعث ایجاد خروجی می شود. اشیا شفاف مانند شیشه نتایج ضعیفی خواهند داشت زیرا نور ساطع شده توسط فرستنده فقط در شرایطی که توسط یک مانع تیره یا ضخیم مسدود شود موجب فعال شدن سنسور خواهد شد.

سنسور های دو طرفه از آنجایی که فرستنده و گیرنده از هم دور می باشند و به صورت جدا از نصب می شوند، بیشترین دامنه ی تشخیص را دارند. برخی از سنسور های دو طرفه می توانند تا ۱۲ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. اگر درب اتوماتیک گاراژ دارید، به احتمال زیاد سنسور دو طرفه ای برای تشخیص وجود شخصی در دو سمت در دارید. سنسور های دو طرفه همچنین در برابر گرد و غبار و کثیفی هایی که باعث خطا در تشخیص می شوند مقاوم می باشند. ذرات و براده های گرد و غبار نمی توانند پرتوی نور بین فرستنده و گیرنده سنسور را مسدود کنند مگر اینکه مقدار گردوغبار بسیار زیاد باشد و پرتوی نور را مسدود کند و در نتیجه موجب خطا شود که بسیار بعیداست.

 

امیدواریم این فیلم برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *