سنسور القایی (Inductive Sensor) سنسوری است که از اصل القای الکترومغناطیسی برای تشخیص یا اندازه‌گیری اشیاء فلزی استفاده می‌کند. در حقیقت جریان در این وسیله از طریق میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود و هنگامی که میدان مغناطیسی تغییر کند، جریان نیز تغییر می‌کند. از این خاصیت می‌توان برای تشخیص اشیاء فلزی که با یک میدان مغناطیسی در تعامل هستند، استفاده کرد. مواد غیر فلزی مانند مایعات یا بعضی از انواع خاک با میدان مغناطیسی تداخل ندارند؛ بنابراین یک اینداکتیو سنسور می تواند در شرایط مرطوب یا کثیف هم کار کند.

مشاوره ، قیمت و خرید محصولات از کارشناسان برق و صنعت بین الملل

برق و صنعت بین الملل (الکتروملل) با داشتن نیروهای جوان، زبده، متخصص و با تجربه مفتخر به ارائه خدمات مشاوره، تعمیر و تأمین تجهیزات برق اتوماسیون صنعتی می باشد. آشنایی با برندهای بزرگ اروپایی ازجمله Pepperl Fuchs, Balluff, Sick, Datalogic, IFM, Turck, و همچنین برندهای آسیایی مانندFotek, Autonics, Hanyang از توانمندیهای این مجموعه برای یافتن راه حل های جدید و مفید در صنعت اتوماسیون می باشد.برای اطلاع از قیمت و خرید محصول مورد نظر و استفاده از راهنمایی مشاوران متخصص در این زمینه می توانید با شماره تماس ۰۲۱۳۳۹۴۵۲۱۷ | ۰۲۱۳۳۹۴۵۲۲۱  و یا شماره موبایل : ۰۹۱۲۴۸۰۰۸۳۷ در ساعات کاری ۱۰ تا ۱۷ در ارتباط باشید.

روش کار سنسور القایی

به این صورت است که یک میدان الکترو مغناطیسی AC توسط بوبین سنسور ایجاد می شود زمانی که فلز در این میدان قرار گیرد در سطح فلز جریانهای گردابی القا می شود. این جریانهای گردابی منجر به ایجاد میدان مغناطیسی می شوند که جهت آن عکس میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سنسور است. بنابراین موجب ایجاد تلفات در مدار استیلاتور سنسور می شوند که در نتیجه دامنه نوسانات اسیلاتور کاهش می یابد.

به عبارت دیگر هر چه فلز به سنسور نزدیک تر شود و بیشتر در میدان مغناطیسی آن قرار گیرد انرژی بیشتری از اسیلاتور میگیرد تا حدی که این کاهش دامنه نوسانات اسیلاتور موجب تغییر وضعیت خروجی سنسور میشود و بدین ترتیب سنسور وجود فلز را تشخیص می دهد. این اصل به نام ECKO principle (Eddy Current Killed Oscillator) معروف است. برخی سنسورهای القایی به جای اینکه خروجی دیجیتال داشته باشند خروجی آنالوگ دارند که فاصله قطعه نسبت به سنسور را به صورت سیگنال آنالوگ اعلام می کنند. هر چه سنسور ابعاد بزرگتری داشته باشد فاصله دید آن نیز بیشتر است.

نحوه نصب و استفاده از اینداکتیو سنسور

در اغلب سنسورهای القایی در سمتی که سنسور از آن سمت جسم را می بیند طرحی دایره شکل قرار دارد یا رنگ آن قسمت متفاوت است تا کاربر متوجه جهت استفاده سنسور گردد و به درستی آن را نصب کند. مادامی که فلز در فاصله دید سنسور باشد خروجی سنسور فعال است و به محض دور شدن فلز از فاصله دید، سنسور غیر فعال می شود.

نحوه کار و ساختار سنسور القایی (Inductive Sensor)

سنسور القایی یا Inductive Sensor بر اساس قانون القای فارادی عمل می‌کند. سنسورهای القایی عموما دارای دو ساختار داخلی مختلف هستند.

ساده ترین نوع سنسور یک سیم پیچ را با اسیلاتور هدایت می‌کند. هنگامی که یک جسم فلزی به سیم پیچ نزدیک می‌شود، اندوکتانس سیم پیچ را تغییر می‌دهد و تغییر فرکانس یا تغییر جریان در سیم پیچ را ایجاد می‌کند.

همراهی شما از زمان انتخاب تا خرید و پشتیبانی

آسودگی خاطر و رضایت مندی مشتریان همواره از الویت‏‌های برق و صنعت بین الملل بوده است این فروشگاه می‏‌کوشد تا هر سفارش در شرایط مطلوب و مورد انتظار به دست مشتری برسد. به طور کلی تمام محصولاتی که در این فروشگاه به فروش میرسد دارای ضمانت نامه اصلی از شرکت های معتبر می باشد . مهندسین فروش برق و صنعت بین الملل(الکترو ملل) با توجه به تجربیات خود در صنعت اتوماسیون آماده ارائه خدمات مشاوره ای برای کارخانجات، صنایع بسته بندی، توزین، صنایع دارویی و … هستند.

تماس با کارشناسان فروش

این سیم پیچ ممکن است هسته فرومغناطیسی داشته باشد تا میدان مغناطیسی شدیدتر شود و حساسیت دستگاه نیز افزایش یابد. در برخی کاربردها می توان از یک کویل بدون هسته فرومغناطیسی استفاده کرد، علی الخصوص اگر ناحیه پوشش دهی سنسور القایی منطقه بزرگی باشد.

شکل دیگری از سنسورهای القایی از یک سیم پیچ برای تولید یک میدان مغناطیسی در حال تغییر استفاده می‌کند و از یک سیم پیچ دوم (یا مدار دیگری) برای احساس تغییرات در میدان مغناطیسی تولید شده توسط یک جسم استفاده می‌شود.

نحوه کار سنسور القایی

ویدیو سنسور القایی چیست!

در فیلم زیر اطلاعاتی درمورد سنسور القایی داده شده است، همچنین چند نمونه اینداکتیو سنسور و نحوه کار با آن را نمایش می دهد، برای توضیحات بیشتر فیلم زیر را تماشا کنید:

اتصالات سنسور های القایی

این سنسورها با کابل در دسترس هستند که از قبل وصل شده است یا می توانند یک رابط داشته باشند که کابل روی آن پیچ می شود.

اتصال اینداکتیو سنسور
انواع سنسور القایی بر اساس ویژگی ظاهری

سنسور القایی و بررسی ویژگی‌های آن

در این بخش به بررسی انواع سنسورهای القایی می‌پردازیم و تمام ویژگی‌های فنی و ظاهری آن را بیان می‌کنیم. لازم به توضیح است که برخی ویژگی‌های ظاهری بر روی ویژگی‌های فنی آن نیز تاثیرگذار می‌باشد.

انواع Inductive Sensor بر اساس ویژگی ظاهری

  • شکل ظاهری Inductive Sensor (استوانه‌ای یا مکعبی)
  • قطر سنسور استوانه‌ای یا سایز سنسور مکعبی
  • نوع نصب سنسور (سر تخت (شیلد) یا غیر شیلد)
  • جنس بدنه سنسور (پلاستیک، فلز و …)
  • طول سیم و جنس روکش آن

انواع سنسور القایی بر اساس ویژگی فنی

  • تعداد سیم‌های سنسور
  • نوع ورودی یا خروجی آن (AC یا DC، NO یا NC، PNP یا NPN، آنالوگ یا دیجیتال)
  • فاصله دید سنسور
  • محدوده دمای کارکرد
  • سرعت یا فرکانس کاری سنسور القایی
  • خروجی های خاص برای اتصال به شبکه
سنسور القایی شیلد و غیر شیلد

عوامل تاثیرگذار بر فاصله حساسیت (تشخیص) سنسورهای القایی

در سنسورهای القایی سر تخت که شیلد نیز نامیده می‌شوند، فقط اجسام فلزی که رو به روی آن قرار بگیرند قابل تشخیص هستند. نکته مهم‌تر اینکه فاصله حساسیت این سنسور القایی نسبت به سنسورهای غیر شیلد کمتر است. سنسورهای غیر شیلد علاوه بر روبرو، فلزاتی که در مجاورت آن قرار بگیرند هم تشخیص می‌دهد. البته نکته قابل توجه این است که تشخیص جسم در همه جوانب سنسور صورت نمی‌گیرد و معمولا در دو نقطه که رو به روی هم هستند عمل دیدن انجام خواهد شد.

فاصله حساسیت سنسور مجاورتی القایی بستگی به نوع فلز در حال تشخیص دارد. فلزات آهنی مانند آهن و فولاد، محدوده سنجش بیشتری را ایجاد می‌کنند. در حالی که فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم و مس، ممکن است فاصله تشخیص را تا ۶۰ درصد کاهش دهند.

سنسور نامور

نوع خاصی از سنسورهای القایی هستند که به سنسور نامور معروفند. این سنسورها به دلیل محدودیتی که در جریان و ولتاژ آنها وجود دارد، در محیط‌هایی که خطر انفجار وجود دارد استفاده می‌شوند. به همین دلیل به سنسور نامور، سنسور ضد انفجار نیز گفته می‌شود.

سنسور نامور (سنسور القایی ضد انفجار)

کاربردهای مختلف Inductive Sensor

از کاربردهای متداول Inductive Sensor می‌توان به ردیاب‌های فلزی، چراغ راهنمایی و کنترل ترافیک جاده‌ها، کارواش‌های اتوماتیک، تشخیص بسته بودن درب آسانسور و بسیاری کاربردهای دیگر اشاره کرد. در بخش صنعت نیز از سنسور القایی برای شمارش قطعات در یک سیستم، جداسازی قطعات با ابعاد مختلف، تشخیص و اندازه‌گیری فاصله از قطعات فلزی استفاده می‌شود.

از آنجا که سنسورهای القایی یا Inductive Sensor نیاز به تماس مستقیم با اجسام فلزی ندارد، در مواردی که دسترسی با مشکل مواجه است و یا گرد و غبار و خاک زیادی وجود دارد بسیار کمک کننده می‌باشد.

منبع: فروشگاه تخصصی برق ، کنترل و اتوماسیون صنعتی در ایران (الکتروملل)

  1. محسن گفت:

    چرا سنسورهای القایی هم به صورت استوانه ای و هم به صورت مکعبی با این همه تنوع ساخته می شوند؟

  2. رضا گفت:

    تا جایی که من می دونم سنسورهای پراکسیمیتی بسته به فاصله دیدشان در سایزهای مختلف ساخته می شوند.

  3. نازنین گفت:

    مشخصات سنسور القایی به خوبی توضیح داده شده بود. مقاله مفیدی بود. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *