ترانس ایزوله و یا سیستم حفاظت با ترانسفورماتور جدا کننده، به عنوان یکی از روشهای کاهش خطر برق گرفتگی خصوصا در خانه ها، صنایع و حتی استخرها کاربرد دارند.

این مقاله به منظور آشنایی بیشتر با ترانس ایزوله می باشد. برای مشاهده و خرید انواع محصولات ترانس ایزوله با مراجعه به فروشگاه الکتروملل می توانید با استفاده از فیلتر ها ترانسفورماتور مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

ترانس ایزوله چیست؟

جهت جلوگیری از انتقال ولتاژ بالای AC، کاهش خطرات ناشی از صاعقه، حفاظت از اتصال غیر عمد افراد با یکی از سیم ها و یا ایجاد اتصال کوتاه داخلی بین یکی از سیم ها و بدنه دستگاه ها که می تواند ناشی از رطوبت یا عوامل فیزیکی باشد، ترانس ایزوله مورد کاربرد واقع می شود. در ترانس های ایزوله ورودی و خروجی ترانس کاملا از یکدیگر مجزا هستند و ارتباط بین سیم پیچی اولیه و ثانویه از طریق کوپل مغناطیسی درون هسته صورت می گیرد. استفاده از ترانسفورماتورهای ایزوله نه تنها باعث تبدیل ولتاژ به مقدار دلخواه می شوند بلکه از برق گرفتگی احتمالی فاز به زمین نیز جلوگیری می گردد. به دلیل همین ویژگی اساسی بسیاری از ترانس های ایزوله در استخرها یا بیمارستانها با نسبت تبدیل یک به یک استفاده می شوند.

مزایای استفاده از ترانس ایزوله
مزایای استفاده از ترانس ایزوله

موارد کاربرد ترانسفورماتورهای ایزوله چیست؟

  • یکی از کاربردهای مهم آن در بیمارستان ها جهت ایزولاسیون برق در بخش هایی مانند NICU، CCU، ICU، اتاق های عمل و همچنین بخشهای کلینیک های تخصصی، جهت جلوگیری از برق گرفتگی ناخواسته بیمار و پرسنل و رعایت استانداردها در حفظ ایمنی می باشد. لازم به ذکر است در زمانی که بیمار بیهوش است در صورت برق گرفتگی هیچ عکس العملی از خود نشان نمیدهد و این موضوع باعث سوختن پوست در نقطه تماس برق گرفتگی می شود. برای جلوگیری از چنین آسیب هایی علاوه بر استفاده از ترانسفورماتور ایزوله در اتاق عملها باید از رله های خاصی به نام رله تشخیص مقاومت عایقی استفاده کرد.
  • ترانسفورماتورهای ایزوله به تنهایی قادر به جایگزینی در مدارهای مختلف می باشند. در برخی از صنایع از کاربردهای مختلفی در ایزوله کردن مدارها بدون افزایش یا کاهش جریان الکتریکی استفاده می‌ شود. بنابراین این محصول می تواند سیم پیچ های اصلی و فرعی را با نسبت تبدیل “یک به یک” از هم جدا کند.
  • Isolation transformer به صورت دو نوع (EXTERNAL) یا خارجی و یا به صورت دستگاه مستقل (INTERNAL) داخل تابلو برق قابل استفاده هستند. همچنین در محیط های صنعتی که از ماشینهای CNC مثل واتر جت، تراش، فرز، پانچ و… نیز استفاده می کنند کاربرد دارد.
  • با استفاده از ترانس ایزوله از افراد در برابر خطر برق جلوگیری می شود. ترانسفورماتورهای ایزوله، جدایی فرد از منبع را برای تأمین امنیت تضمین می کنند. این ایزولاسیون در صورتی انجام می شود که سیم های برقی مستقیماً به خط برق وصل نشوند و از طریق ترانسفورماتور ایزوله ارتباط انجام پذیرد.
  • ترانسفورماتورهای ایزوله توانایی کاهش نویز الکتریکی و هارمونیک ها را دارند.
  • کاربرد دیگر ترانس در مخابرات و سیستمهای رادیویی است. ترانسفورماتورهای ایزوله به جداسازی فرکانس رادیو کمک می کند. در برخی موارد جدا کردن مقدار تولید شده توسط یک فرکانس رادیویی روی دستگاههای بزرگ مدار از خط فرستنده امری ضروری می باشد. در این صورت می توان از یک ترانسفورماتور ایزوله استفاده کرد تا اتصال مقدار تولید شده توسط تقویت کننده فرکانس رادیویی با سیگنالهای منتقل شده به سمت جهت آنتن را آسان تر کند.
  • در استخر ها و محیط های مرطوب همانند سونا استفاده از ترانسفورماتورهای ایزوله موجب جلوگیری از برق گرفتگی می شود.
نمونه کاربرد ترانس ایزوله
نمونه کاربرد ترانس ایزوله

ترانس ایزوله برق و صنعت بین الملل

برق و صنعت بین الملل به عنوان تولیدکننده محصولات ترانس ملل، افتخار تولید و پخش انواع ترانس را در ایران دارد. الکتروملل سفارش ساخت انواع ترانس‌های تبدیل ولتاژ با ورودی و خروجی‌های مختلف در توان‌های مختلف را در کوتاه ترین زمان می‌پذیرد.

ترانس ایزوله برق صنعت بین الملل
ترانس ایزوله تولید برق صنعت بین الملل

نحوه عملکرد ترانس ایزوله چگونه است؟

در واقع ترانس ایزوله به ترانسفورماتوری گفته می شود که ولتاژ خروجی آن از ولتاژ ورودی از نظر الکتریکی ایزوله است. حال ممکن است در یک ترانسفورماتور ایزوله ولتاژ ثانویه بیشتر یا کمتر و یا حتی برابر یا اولیه باشد. در صورت برابر بودن سطح ولتاژ اولیه و ثانویه، تغییر سطح ولتاژ برای آن کاربرد خاص اهمیتی نداشته و فقط ایزوله بودن آن اهمیت دارد. به این نوع ترانسها ترانسهای یک به یک نیز می گویند. زمانی که از ترانسفورماتور های یک به یک در بین دو مدار الکتریکی استفاده می شود، این عمل باعث می گردد تا ارتباط و تبادل انرژی الکتریکی بین آنها قطع شود. (ارتباط الکتریکی قطع شده ولی از طریق میدان مغناطیسی توان از اولیه به ثانویه منتقل می گردد). به همین دلیل به این نوع ترانسها، ایزوله یا جداکننده می گویند. در واقع یک ترانسفورماتور ایزوله در مدار به عنوان حفاظت کننده اشخاص در مقابل برق گرفتگی است، چون به این روش عمل می کند که این ترانسفورماتورها شبکه را از زمین ایزوله و جدا می کنند و در نهایت اگر تماسی با سیم برق دار در ثانویه ترانس ایجاد شود باعث برق گرفتگی نمی گردد.

دیاگرام عملکرد ترانس ایزوله
دیاگرام عملکرد ترانس ایزوله

ویژگی های ترانسفورماتور ایزوله چیست؟

  • توانایی ایزولاسیون با سطح بسیار بالا را دارند.
  • اتصال به زمین بسیار مطمئنی دارند.
  • قابلیت عدم تداخل فرکانس های رادیویی و همچنین نویز بسیار پایینی دارند.
  • توانایی پالایش تداخل های ناشی از بارهای غیر خطی را دارند.
  • قابلیت بهبود دهی قدرت کلی سیستم را دارند.
  • ترانس هاس ایزوله در انواع تک فاز، دو فاز و سه فاز و در توانهای مختلف طراحی و ساخته می شوند.
  • قابلیت محافظت از تجهیزات و پیشگیری از معیوب شدن آنها و جلوگیری از آسیب به کاربر را دارند.
  • عدم انتقال جریان و ولتاژ DC

برای اطلاعات بیشتر به مقالات زیر مراجعه نمایید:

آرایش اتصال سیم‌ پیچ ترانسفورماتور و کاربرد آن

تلفات ترانسفورماتور

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

  1. امید گفت:

    عالی بود
    فقط سوالاتی که در این مورد هست اینه که خطای اتصال به زمین در فاز دوم منظور کجا میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *