فرکانس یا شکل موج متناوب سیگنال بر اساس سرعت خروجی سیگنال از فرستنده تغییر می کند، در حالی که امواج یا فرکانس های مختلفی ایجاد می کند. از فرکانس امواج رادیویی می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. ما طیف وسیعی از فرکانس های مختلف را طیف ( Spectrum ) می نامیم و به قسمت های مختلفی از کاربرد های خاص یا باند ها تقسیم می کنیم.

برای مشاهده و خرید انواع محصولات برق صنعتی با مراجعه به فروشگاه برق و صنعت بین‌الملل (الکتروملل) می توانید با استفاده از فیلتر ها محصول مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

 

فرکانس امواج رادیویی چیست؟

تعریف فرکانس به این صورت است که چه تعداد امواج الکترومغناطیسی در هر ثانیه از یک نقطه مرجع عبور می کنند. این امر با شمارش پیک هر موج اندازه گیری می شود که با واحد هرتز یا چرخه در ثانیه نشان داده می شود. طول موج ها می توانند کوچکتر از اندازه ی یک اتم باشند و یا حتی بزرگتر قطر سیاره زمین، طول موج فاصله ای است که بین دو پیک بلند در یک موج می باشد ، از این فاصله به عنوان یک دوره یاد می شود .

در این باند الکترومغناطیسی با فرکانس های مختلف، امواج رادیویی بیشترین طول موج و کمترین فرکانس را دارند که به آن ها این امکان را می دهد تا بیشترین جابه جایی را داشته باشند.

طیف های مختلف باند به امواج رادیویی FM و AM، سیگنال های تلفن، سیگنال های وای فای و موارد دیگر این امکان را می دهد تا فضای مشابه را به اشتراک بگذارند زیرا آن ها در محدوده های فرکانس خاصی طبقه بندی می شوند. برخی از باند های فرکانس خاص که ممکن است از آن ها آگاه باشید عبارتند از:

ای ال اف یا فرکانس بسیار پایین با فرکانس ۳ تا ۳۰ هرتز و طول موج ۱۰۵ تا ۱۰۴ کیلومتر

و VHF یا فرکانس بسیار بالا با فرکانس ۳۰ تا ۳۰۰ مگا هرتز و طول موج ۱ تا ۱۰ متر

و UHF یا فرکانس فوق العاده بالا با فرکانس ۳۰۰ مگا هرتز تا ۳ گیگا هرتز و طول موج ۱ متر تا ۱۰ سانتی متر

و فقط برای اینکه بدانید، در ایالات متحده مقاماتی مانند کمیسیون ارتباطات فدرال یا FCC یا کمیته ارتباطات الکترونیکی اروپا یا ECC وظیفه اختصاص دامنه فرکانس برای استفاده های خاص را دارند. سیگنال الکترومغناطیسی پس از انتقال مستقیما به گیرنده منتقل نمی شود اما سیگنال را در چند جهت می تابد.

امواج رادیویی می توانند توسط ساختمان ها منعکس شوند یا روی لبه های تیز خم شوند یا حتی روی اشیا کوچک پراکنده شوند و هنوز هم قابل رسیدن به گیرنده باشند. در طول حرکت، امواج تابانده شده از مسیر های مختلف، ضعیف می شوند و همچنین دچار تاخیر می شوند، آنتن گیرنده تمام امواج را به عنوان یک سیگنال ترکیبی جذب می کند. زمانی که موج بیش از یک مسیر را طی کند ، کانال چند مسیره نامیده می شود.

این سیگنال چند مسیر ترکیبی که اکنون منحرف و ترکیب شده، می بایست توسط گیرنده رمز گشایی شود تا داده های تولید شده خوانده شوند. این امر به راحتی محقق نمی شود، زیرا سیگنال دریافت شده شامل اختلال های بسیاری می باشد. بنابراین برای سهولت کار گیرنده قبل از انتقال توسط فرستنده چند مرحله ی اضافی را اعمال می کنیم. قبل از ارسال هرگونه داده، اجزای فرستنده و انتقال دهنده ها عملیات رمز را انجام می دهند. عملیات رمز گذاری بیت های اضافی را به پیام اضافه می کند که بازیابی اطلاعات در گیرنده را بسیار ساده تر می کند.

پس از رمز گذاری، داده های دیجیتالی بر روی نماد ها ترسیم می شوند سپس با تغییر دامنه سیگنال مطابقت می کنند و سپس به آنتن فرستنده منتقل می شوند.

 

امیدواریم این فیلم برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *