برای آشنایی با انواع سنسور های ارتعاش در ابتدا، در مورد شتاب سنج ( accelerometer ) صحبت خواهیم کرد. شتاب سنج دستگاهی است که ارتعاش یا شتاب حرکت یک سازه را اندازه گیری می کند. آنها یک مبدل دارند که نیروی مکانیکی ناشی از ارتعاش یا تغییر حرکت را با استفاده از اثر پیزوالکتریک ( Piezoelectric ) به یک جریان الکتریکی تبدیل می کند.

برای مشاهده و خرید انواع محصولات برق صنعتی با مراجعه به فروشگاه برق و صنعت بین‌الملل (الکتروملل) می توانید با استفاده از فیلتر ها محصول مد نظر خود را انتخاب کنید و یا در صورت نیاز از مشاوران تخصصی راهنمایی دریافت کنید.

 

 

دو نوع شتاب سنج پیزوالکتریک وجود دارد : امپدانس بالا ( High Impedance ) یا امپدانس پایین ( Low Impedance ) شتاب سنج های امپدانس بالا یک بار الکتریکی که مستقیما به ابزار اندازه گیری متصل است تولید می کنند. آنها به امکانات و ابزار خاصی احتیاج دارند بنابراین در تجهیزات تحقیقاتی یا برنامه های دمای بالا یافت می شوند. شتاب سنج های امپدانس پایین دارای یک شتاب سنج شارژ مانند قسمت جلویی می باشند. همچنین میکرو مدار (Microcircuit) و ترانزیستور داخلی که بار الکتریکی را به ولتاژ امپدانس پایین تبدیل می کند را دارا می باشد. این نوع شتاب سنج به راحتی با ابزار استاندارد رابط می شود که باعث می شود معمولا در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

حال بیایید تا در مورد نوع Strain Gauge سنسور ارتعاش صحبت کنیم. همانطور که به نظر می رسد، Strain Gauge، کشش اجزای ماشین را اندازه گیری می کند. Strain Gauge سنسوری است که مقاومت آن با نیروی اعمال شده متفاوت است. نیرو، فشار، کشش، وزن و غیره را به یک متغیر در مقاومت الکتریکی تبدیل می کند که می تواند اندازه گیری شود. زمانی که نیرو های خارجی به جسم ساکن وارد می شوند، نتیجه آن فشار و کشش می شود. هنگامی که کشش ای به سیم های فلزی وارد می شود، طول آن سیم افزایش و قطر آن کاهش می یابد. افزایش طول و کاهش قطر مقاومت سیم را تغییر می دهد که به ما اندازه گیری کشش بر روی اجزای دستگاه رانشان می دهد.

آخرین نوع سنسور ارتعاش که در مورد آن بحث خواهیم کرد، سنسور Eddy – current یا جابجایی خازنی می باشد.

سنسور های Eddy – current دستگاه های غیر تماسی non – contact هستند که موقعیت و یا تغییر موقعیت یک جز رسانا را اندازه گیری می کنند. این سنسور ها با میدان مغناطیسی کار می کنند. سنسور دارای یک میله ( Probe ) می باشد که یک جریان متناوب در نوک میله ایجاد می کند، جریان متناوب جریان های کوچکی را در اجزایی که مشاهده می کنیم ایجاد می کند که Eddy – Currents نام دارد، با تغییر بر هم کنش میدانی، سنسور ولتاژی متناسب با تغییر در بر هم کنش دو میدان تولید می کند. هنگام استفاده از سنسور های Eddy – Currents برای اجزا مهم است تا حداقل سه برابر بزرگتر از قطر سنسور باشند تا عملکرد نرمالی داشته باشند. در غیر این صورت، کالیبراسیون پیشرفته مورد نیاز است.

هنگام انتخاب سنسور ارتعاش برای برنامه ی خود، مهم است که به عوامل مهمی توجه کنید:

مانند دامنه و دقت، شرایط محیطی و شکل سطح اندازه گیری،از بین سه سنسوری که بحث کردیم سنسور شتاب سنج متداول ترین نوع می باشد به این علت که از یک فرکانس خوب برخوردار است، به این معنی که می تواند برنامه های کند و سریع را حس کند.

علاوه بر فرکانس، شتاب سنج ها قیمت مناسبی دارند و همچنین با دوام هستند. این سنسور ها باید مستقیما روی دستگاه نصب شوند که برای سنسور های ارتعاش متداول است. این سنسور ها بسیار با دوام هستند که این امر باعث می شود تا گزینه ی مناسبی برای محیط های آلوده تبدیل شوند.

 

امیدواریم این فیلم برای شما مفید باشد، درصورتی که تمایل به تبادل اطلاعات و یا تبادل تجربیات خود با دیگران در این زمینه دارید، با گذاشتن دیدگاه خود ما را بهره مند سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *