رله هیت سینک دار SR1-1415R

رله هیت سینک دار SR1-1415R از رله‌های حالت جامد برند آتونیکس سری SR1 می‌باشد. این رله هیت سینک دار تک فاز بوده و جریان خروجی آن 15 آمپر می‌باشد. ورودی این رله هیت سینک دار (30-4) VDC بوده و ولتاژ خروجی آن (480-48) VAC است.

رله هیت سینک دار آتونیکس – سری SR1

رله حالت جامد چیست؟

رله حالت جامد یک عنصر الکترونیکی نیمه هادی است. SSR که علامت اختصاری Solid State Relay یا رله حالت جامد است؛ عملکردی مشابه رله‌های الکترومکانیکی یا کنتاکتورها دارند، با این تفاوت که هیچ عنصر متحرکی درون آن‌ها وجود ندارد. در واقع این رله‌ها یک قطعه سوییچ الکترونیکی هستند، که با یک سیگنال کوچک می‌توان جریان یا ولتاژ بزرگتر را کنترل کرد.

ساختار رله هیت سینک دار

در این رله‌ها 2 بخش مدار فرمان و مدار قدرت، توسط یک ایزوله نوری (اپتوکوپلر) از یکدیگر جدا شده‌اند و برای سوییچ از نیمه هادی‌ها استفاده می‌شود. با توجه به اینکه با بالا رفتن دما امکان سوختن رله وجود دارد، برای خنک شدن آن را بر روی یک هیت سینک “Heat Sink” نصب می‌کنند. مدل‌هایی که دارای هیت سینک هستند به رله هیت سینک دار ساده معروفند.
باید توجه داشت که در جریان‌های پایین اجباری به استفاده از هیت سینک نیست. ولی در جریان‌های بالا به دلیل تولید حرارت زیاد و سوختن SSR از هیت سینک باید استفاده شود.

رله هیت سینک دار SR1-1415R

رله فیوزدار

در صورت رخ دادن اتصال کوتاه در خروجی SSR ، رله SSR قطعا می‌سوزد. جهت جلوگیری از سوختن رله باید از فیوزهای ذوب سریع “Fast Fuse” با توجه به کاتالوگ استفاده کرد. این فیوز حفاظتی می‌تواند خارج از خود رله یا روی خود رله به صورت کامپکت استفاده شود. مزیت استفاده از رله فیوزدار این است که در صورت بروز اتصال کوتاه در خروجی رله SSR، فیوز آن می‌سوزد و خود رله آسیب نمی‌بیند.

مشخصات فنی رله SSR

رله SSR دارای محدوده جریان 1 تا 800 آمپر در مدل‌های تک‌فاز و سه فاز هستند. SSR تک فاز دارای 4 ترمینال و SSR سه فاز دارای 8 ترمینال است.

رله هیت سینک دار SR1-1415R تک فاز است.

از نظر نوع بار می‌توان رله SSR را به اهمی، موتوری، DC و AC تقسیم کرد. در انتخاب SSR باید به نوع بار دقت داشت و رله SSR مناسب بار را انتخاب کرد.

انواع رله تک فاز از نظر نوع کلیدزنی

Zero Crossing Switching کلید زنی در صفر

این نوع از رله‌های حالت جامد، زمانی که ولتاژ به صفر می‌رسد، روشن یا خاموش می‌شوند و عملیات سوییچ انجام می‌شود. مزیت رله Zero Crossing Switching این است که از ایجاد نویز جلوگیری می‌کند و باعث می‌شوند که رله آسیب نبیند. این رله‌ها برای بار‌های خازنی، مقاومتی و سلفی قابل استفاده هستند.

Instant-ON (Random switching) عمل در لحظه دریافت فرمان

این رله‌ها همانطور که از نامشان پیداست، در لحطه تحریک روشن می‌شوند و به محض قطع تحریک، خاموش می‌شوند. رله Instant-ON برای بارهای سلفی مناسب هستند. ضمنا از این SSR برای کنترل فاز هم می‌توان استفاده کرد. باید دقت داشت که عملکرد در این حالت (Random switching) منجر به ایجاد امواج الکترومغناطیسی در محیط می‌گردد.

رله هیت سینک دار SR1-1415R از نوع Random Switching است.

Peak Switching کلیدزنی در پیک

این رله‌ها، زمانی که ولتاژ در بالاترین حد ممکن قرار دارد، عملیات کلید زنی را انجام می‌دهند. از این رله‌ها در بار‌های سلفی با سیم پیچ های هسته آهنین (انواع موتورها) استفاده می‌شود. این نوع کلید زنی کاربردهای خاص دارد و امروزه کمتر استفاده می‌شود.

Analog Switching کلیدزنی آنالوگ

SSR آنالوگ دارای تحریک (ورودی) آنالوگ بوده که معمولا رنج (20-4) میلی آمپر یا (10-0) ولت می‌باشد. از این SSR ها در انواع کنترل کننده‌های سرعت موتور و همچنین در کنترل دمای کوره‌ها و المنت‌ها استفاده می‌کنند. از SSR Analog Switching می‌توان برای کنترل فاز نیز استفاده نمود. به طور کلی SSR آنالوگ در بارهای خازنی، مقاومتی و سلفی قابل استفاده است. آنچه در مورد اس اس آر های آنالوگ حائز اهمیت است این است که خروجی اس اس آر بر اساس تابع خطی از ورودی تغییر می‌کند.

ورودی رله هیت سینک دار SR1-1415R آتونیکس VDC (4-30) است.

رله هیت سینک دار SR1-1415R

نکات مهم در هنگام خرید رله هیت سینک دار:

1- نوع تحریک (ورودی) و خروجی SSR
2- رنج ولتاژ و جریان خروجی
3- توجه به نوع بار (موتوری، اهمی ، AC، DC و …)
4- تعداد فاز
5- انتخاب هیت سینک مناسب
6- انتخاب فیوز مناسب

مزایای رله حالت جامد

سرعت قطع و وصل بسیار بالا نسبت به مدل‌های الکترومکانیکی
عدم ایجاد جرقه هنگام سوییچینگ
مناسب برای استفاده در محل‌هایی که امکان انفجار و احتراق وجود دارد.
طول عمر بالا (به دلیل نداشتن قطعه مکانیکی)
مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه
عملکرد بدون صدا
ابعاد بسیار کوچک
طراحی متنوع برای مدار‌های AC / DC

نکته مهم در رابطه با رله حالت جامد و کنتاکتور

یک رله یا کنتاکتور را می‌توان برای قطع و وصل یک مدار AC و یا حتی DC (البته با رعایت برخی نکات) استفاده کرد. ولی از آنجا که رله حالت جامد از المان‌های نیمه هادی تشکیل شده، نمی‌توان از SSR نوع AC برای بار DC استفاده کرد.

تنوع رله هیت سینک دار بسیار زیاد است و با ویژگی‌های کاربردی مختلف ساخته می‌شوند. جایگزین کردن یک رله با رله هیت سینک دار دیگر نیازمند بررسی و کارشناسی دقیق است. مهندسان فروش برق و صنعت بین‌الملل نماینده فروش محصولات آتونیکس در ایران آماده ارائه خدمات مشاوره، فروش و توزیع تجهیزات اتوماسیون صنعتی Autonics در ایران می‌باشد. جهت مشاوره و خرید با مشاورین فروش این مجموعه تماس حاصل فرمائید.

انتخاب گارانتی

برند

نوع و ظاهر SSR

نوع بار

جریان نامی SSR

تحریک SSR (ورودی SSR)

ولتاژ خروجی SSR

نوع عملکرد SSR

استاندارد ها

برند

AUTONICS

user manual.pdf

برای دانلود فایل برروی لینک زیر کلیک نمایید

دانلود فایل

sr1_cat_en_170808_hw.pdf

برای دانلود فایل برروی لینک زیر کلیک نمایید

دانلود فایل

دیدگاه‌ها

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “رله هیت سینک دار SR1-1415R” دیدگاه می‌گذارید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کیفیت
قیمت
خدمات

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

محصولات پربازدید